Της ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ
panagopoulou@pelop.gr
Μωσαϊκό: Χαρακτηριστικό συνόλου ομοειδών αντικειμένων που έχουν ανομοιογένεια μεταξύ τους. Το Mosaic (https://www.mosaic-hub.gr/) είναι μια νέα Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση (ΚοινΣΕπ) που ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2018 και στόχο έχει να αναδείξει την πολιτιστική και δημιουργική οικονομία της περιοχής.
Πρόκειται για την πρώτη εταιρεία στην περιοχή που κάνει κάτι τέτοιο στοχευμένα. Και αν στόχος του mosaic είναι να δημιουργηθούν συνέργειες στον τομέα της δημιουργικής βιομηχανίας, το πρώτο παράδειγμα το δίνουν οι πέντε συν-ιδρυτές τους, ο κάθε ένας εκ των οποίων έχει από πέντε έως είκοσι χρόνια εμπειρίας στον χώρο. Οι Ανδρέας Τσιλίρας, Γιώργος Σάρλης, Χαριτίνη Καρλιαύτη, Θανάσης Μανθόπουλος και Γιάννης Παπαδημητρόπουλος συνέθεσαν αρχικά το δικό τους μωσαϊκό, ενώνοντας βιώματα και συσσωρευμένη εμπειρία.
«Θεωρούμε ότι υπάρχει ένα πολύ μεγάλο, ενεργό και με μεγάλες προοπτικές πολιτιστικό κεφάλαιο στην περιοχή και στον χώρο, το οποίο είναι ανεκμετάλλευτο και όσον αφορά στην ανάδειξη της δουλειάς του αλλά και σε θέματα συνεργειών που θα μπορούσαν να κάνουν μεταξύ τους» επισημαίνει χαρακτηριστικά ο Γιώργος Σάρλης μιλώντας για την αρχή του Mosaic αλλά και το γιατί δημιουργήθηκε. Από την πλευρά του, ο Ανδρέας Τσιλίρας σημειώνει: «Είναι μια ουσιαστική βοήθεια, ένα κίνητρο, ώστε να μπορέσουν να συνεργαστούν άνθρωποι από διαφορετικούς χώρους, διαφορετικά backgrounds».
Το Mosaic έχει τέσσερις άξονες λειτουργίας, όπως αναφέρει ο Γιώργος Σάρλης: «Ο πρώτος είναι εκπαιδευτικός, ο δεύτερος έχει να κάνει με την έρευνα, ο τρίτος άξονας είναι αυτός της «θερμοκοιτίδας» και ο τέταρτος που θα υλοποιηθεί τελευταίος ώστε να είναι πιο ώριμος είναι η δημιουργία ενός φυσικού συνεργατικού χώρου, ενός HUB, που θα αποτελέσει την ομπρέλα τόσο για τις δραστηριότητες του Mosaic όσο και για αυτές των συνεργαζομένων με αυτό».
ΤΑ ΠΡΩΤΑ PROJECTS
Μπορεί το Mosaic να είναι ένας καινούργιος οργανισμός, αλλά έχει ξεπεράσει το στάδιο του σχεδιασμού, έχοντας καταφέρει ουσιαστικά να μπει στην ουσία του κλάδου. Ηδη εδώ και δύο μήνες, όπως αναφέρει ο Γιώργος Σάρλης, «έχουμε μία συμβασιοποιημένη συνεργασία με το Επιμελητήριο Αχαΐας και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, για ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα για την περιοχή, το SPARC, το οποίο θα αναδείξει το Καρναβάλι και τα Σφαγεία».
Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι το τέλος Μαρτίου, καλούνται ως ανάδοχοι να χαρτογραφήσουν τον κλάδο στη Δυτική Ελλάδα, ενώ σε δεύτερο στάδιο θα κάνουν μια διάγνωση αναγκών ώστε να προτείνουν στους τρεις βασικούς «παίκτες» της περιοχής (Περιφέρεια, Δήμος και Επιμελητήριο) το τι χρειάζεται ο κλάδος αλλά και δράσεις. Σημαντικό είναι το γεγονός πως τα τελευταία χρόνια φορείς όπως η Περιφέρεια, ο Δήμος και το Επιμελητήριο, έχουν προγράμματα και δράσεις για τη δημιουργική οικονομία. «Είναι σημαντικό αυτή η νοοτροπία να μπαίνει μέσα στη διοίκηση και να την αποδέχεται, αν θέλουμε να αλλάξουμε τη νοοτροπία του κόσμου» μας λέει ο Ανδρέας Τσιλίρας και συμπληρώνει: «Η διοίκηση αποδέχθηκε την ύπαρξη της δημιουργικής βιομηχανίας και δίνει ενέργεια προς τα εκεί. Αυτό, συμβολικά, είναι ένα σημάδι πως έχει νόημα αυτός ο κλάδος».
Παράλληλα, το Mosaic έχει ήδη ξεκινήσει συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα της περιοχής, συμμετέχοντας ως συνεργάτες σε ένα μεγάλο επιχειρηματικό διαγωνισμό καινοτομίας και ιδεών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος. Οι ομάδες που θα αναδειχθούν μέσα από αυτόν, θα περάσουν από ένα πρόγραμμα mentoring και συμβουλευτικής από το Mosaic ώστε να γίνει μία πρώτη διάγνωση του τι χρειάζονται, σε ποιο στάδιο και επίπεδο βρίσκονται, ποιοι οι στόχοι τους και έτσι να τους δοθούν κάποιες κατευθυντήριες συμβουλές και προτάσεις. Και αυτό είναι μόνο η αρχή.
Το Mosaic δημιουργήθηκε με στόχο να ενθαρρύνει την πολιτιστική και κοινωνική καινοτομία, υποστηρίζοντας και καθοδηγώντας νέες δημιουργικές επιχειρηματικές δραστηριότητες και Start-Up, αναπτύσσοντας τοπικές περιφερειακές και διεθνείς συνέργειες.
ΝΕΕΣ ΙΔΕΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΝΩΣΗ
Ενα απλό παράδειγμα του τι σημαίνει δημιουργική οικονομία αποτελεί το Πατρινό Καρναβάλι, το οποίο συγκεντρώνει γύρω του διαφορετικά επαγγέλματα που ανήκουν σε αυτή. «Είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα του τι σημαίνει να συναντάς πάρα πολλά διαφορετικά επαγγέλματα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, τι χρειάζεται δηλαδή το πάζλ για να συμπληρωθεί. Οπότε στην Πάτρα είναι λίγο πιο εύκολο να το κατανοήσουμε για έχουμε ένα συγκεκριμένο brand που μας βοηθά να καταλάβουμε το τι είναι η δημιουργική οικονομία» τονίζει ο Ανδρέας Τσιλίρας, συμπληρώνοντας πως υπάρχουν αρκετά άτομα, τόσο μεμονωμένα όσο και φορείς αλλά και εταιρείες που θα μπορούσαν να αποτελέσουν το υλικό του Mosaic.
Και ο πολιτισμός αλλά και οι δημιουργικές βιομηχανίες, σε επίπεδο Ευρώπης αποτελούν τη βαριά βιομηχανία. Αυτό άλλωστε έχουν δείξει οι τελευταίες μετρήσεις και έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες ο κλάδος των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών συνεισφέρουν στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ μεγαλύτερο ποσοστό απ’ ότι η αυτοκινητοβιομηχανία και οι τεχνολογίες πληροφοριών. «Ίσως αυτός ο τομέας δεν έχει ανάγκη τόσο πολλών κεφαλαίων» λέει από την πλευρά του Θανάσης Μανθόπουλος και συνεχίζει: «Ίσως το μεγαλύτερο κεφάλαιο είναι η παραγωγή ιδεών που νομίζω ότι στην Ελλάδα περισσεύει, σε επίπεδο πρωτοτυπίας. Και αυτό σού δίνει φτερά, ιδιαίτερα σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε και σαν χώρα αλλά και σαν περιοχή».
ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ
Ποιο όμως θα ήταν το ιδεατό αποτέλεσμα όλης αυτής της προσπάθειας; «Να δούμε ομάδες να συνεργάζονται μεταξύ τους, να αλλάξει η νοοτροπία και να μπορούν να κάνουν πράγματα μαζί» απαντά αφοπλιστικά ο Γιώργος Σάρλης, ενώ ο Ανδρέας Τσιλίρας συμπληρώνει: «Ολα αυτά τα επαγγέλματα στην Ελλάδα ανήκουν στην κατηγορία των χόμπι. Το ιδεατό θα είναι να σταματήσουν να είναι χόμπι, αλλά μια ωραία ιδέα να μπορεί αυτόματα για κάποιον να σημαίνει δουλειά, μέλλον, καριέρα, ταξίδια και όχι μια ασχολία για τον ελεύθερο χρόνο του».
ΕΝΑ ΑΠΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Η Χαριτίνη Καρλιαύτη είναι μία εκ των πέντε συν-ιδρυτών του Mosaic. Και μια μεγάλη της αγάπη είναι το κόσμημα και ιδιαίτερα το εικαστικό κόσμημα. Και με το εικαστικό κόσμημα ασχολείται στο Faceart (www.faceartnet.com), το οποίο συνεργάζεται με το Mosaic. Το Faceart δημιουργήθηκε από μια ομάδα ανθρώπων, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, «σαν μια ιδέα προβολής της τέχνης και ειδικά του εικαστικού κοσμήματος με το οποίο ασχολούμαι εγώ» όπως μας λέει χαρακτηριστικά. Εκεί οι καλλιτέχνες έχουν την ευκαιρία να έχει ο καθένας την προσωπική του σελίδα, η οποία θα φιλοξενεί το portfolio του και την καλλιτεχνική του διαδρομή, εκθέτοντας το έργο του. «Αυτό που μας ενδιέφερε κυρίως ήταν η προβολή της τέχνης και όχι η πώλησή της, κάτι που γίνεται από τον καλλιτέχνη και όχι από εμάς» τονίζει, ενώ υπάρχει συνεργασία με γκαλερί τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. «Πρόκειται για ένα εγχείρημα που ξεκίνησε ως μια απλή ιδέα, αλλά στην πορεία έγινε κάτι πολύπλοκο και ενέπλεξε όλο και περισσότερους ανθρώπους. Ξεκίνησε από την αγάπη όσων πρωτοστάτησαν σε αυτό για το εικαστικό κόσμημα, και άρχισε να εξαπλώνεται σε όλο το φάσμα της τέχνης» τονίζει.
Και αυτή την εμπειρία, του πώς κάτι που ξεκίνησε από μία ομάδα ανθρώπων μπορεί να γίνει κάτι μεγαλύτερο, υπάρχει η σκέψη να την μοιραστούν μέσω του Mosaic και με τη μορφή workshops, δείχνοντας πώς μια ιδέα μπορεί να αναπτυχθεί, να εμπλέξει πολλούς ανθρώπους, πολλές συνεργασίες και αρκετή αγάπη, όπως επισημαίνει η Χαριτίνη Καρλιαύτη.
Εφημερίδα Πελοπόννησος
Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2019